עוסק מורשה - המדריך המלא, כל מה שחובה לדעת

עוסק מורשה
תוכן עניינים - כל מה שחובה לדעת על עוסק מורשה

מהו עוסק מורשה?

עוסק מורשה הוא כל אזרח במדינת ישראל(בעל תעודת זהות) שהחליט שברצונו להיות עצמאי\בעל עסק במדינת ישראל ופתח תיקים ברשויות המס.

על מנת להיות עוסק מורשה, חובה על העוסק לנהל תיקים ודיווחים מול רשויות המס- מס הכנסה, ביטוח לאומי ומע”מ(מס ערך מוגבל).

עוסק מורשה חייב להנפיק חשבונית מס בעבור כל עסקה שמבצע.

על העוסק המורשה להוסיף 17% מע”מ לכל עסקה, אותם יעביר למע”מ בזמן הדיווח החודשי.

על העוסק המורשה לדווח למע”מ פעם בחודש או חודשיים בעבור כספי המע”מ שגבה מלקוחותיו.

על העוסק המורשה לדווח פעם בשנה למס הכנסה, הדו”ח יכלול את הכנסות, הוצאות ורווחים.

על הרווח השנתי של העוסק המורשה, הוא יצטרך לשלם לפי מדרגות המס של השכירים, כיוון שנחשבת הכנסתו כהכנסה פרטית.

אם אתה רוצה לפתוח עוסק מורשה ורוצה להרחיב את הידע שלך, הגעת למקום הנכון, במדריך נרחיב על חובת ניהול התיקים מול רשויות המס, זכויותיו וחובותיו של העוסק המורשה, איך בכלל פותחים עוסק מורשה, כמה עולה לפתוח עוסק מורשה ועוד.

אם אתה עומד בפני צומת דרכים בה הינך מתלבט בין:

– האם לפתוח עוסק מורשה או חברה בע”מ?

הגעת למקום נכון, במדריך הבא – נסקור את כל הפרמטרים החשובים בהחלטה האם לפתוח עוסק מורשה או חברה בע”מ.

עוסק מורשה שותפות

במידה ומספר שותפים רוצים לפתוח עוסק מורשה משותף לצורך הקמת שותפות, הם יצטרכו לפתוח תיקים ברשויות המס כמו עוסק מורשה רגיל, אך יוכלו לרשום שותפות ברשם השותפויות, בה יהיו מרוכזים כל הסיכומים של השותפות- אחוזים, ניהול, תפקידים ועוד.

היתרון שבהקמת שותפות עוסק מורשה על פני הקמת חברה בע”מ, היא שבהקמת שותפות במסגרת עוסק מורשה, הביורוקרטיה פשוטה יותר ודיווחי המס פשוטים יותר – אין צורך להגיש מאזנים.

איך פותחים עוסק מורשה?

לתהליך פתיחת עוסק מורשה יש 2 דרכים נפוצות, לאחר שתקראו על הדרכים השונות תוכלו לבחור מה יותר מתאים לכם ומה ישרת את המטרות שלכם בצורה הטובה ביותר.

פתיחת עוסק מורשה על ידי מייצג (רואה חשבון)

רואה חשבון, לאחר פגישה קצרה, יוכל לפתוח עבורך תיקים ברשויות המס ולהפוך אותך רשמית לעוסק מורשה.

לרואי החשבון ישנה מערכת בשם שע”מ שמחוברת למערכות של רשויות המסים, כך שעל ידי כמה קליקים בודדים במחשב, רואה חשבון יכול לפתוח עבורכם את התיקים.

היתרונות שבפתיחת עוסק מורשה על ידי רואה חשבון:

  • אין צורך לתזז בין רשויות המס השונות – מס הכנסה, ביטוח לאומי ומע”מ.
  • תעודת עוסק מורשה מקורית תגיע אליך עד הבית, בדואר. כך שלא תצטרך אפילו לצאת מהבית.
  • רואה החשבון יוכל לייעץ לך איזה עוסק יתאים יותר עבור מחזור ההכנסות של העסק שלך(מורשה,פטור,חברה בע”מ).
  • אין צורך להכין הרבה מסמכים ולדאוג שמא שכחת מסמך חשוב בהגיעך לאחת מרשויות המס.

פתיחת עוסק מורשה בצורה עצמאית- לבד וללא עזרה

על מנת לפתוח תיקים ברשויות המס ולהפוך לעוסק מורשה, תצטרך לפנות לכל רשות מס בפני עצמה ולהתנהל מולה.

שלב 1 – פתיחת תיק עוסק מורשה במע”מ

הדבר הראשון שתצטרך לעשות הוא לפתוח תיק במע”מ, על מנת לעשות זאת הינך צריך לנסוע פיזית לסניף המע”מ הקרוב לביתך(ישנה חשיבות גדולה להגיע לסניף הקרוב לביתך בלבד, אחרת לא תוכל לפתוח תיקים).

לפני הנסיעה לסניף המע”מ הקרוב לביתך, חשוב לוודא שנמצאים איתך המסמכים הבאים.

מסמכים לפתיחת תיק במע”מ ליחיד

  • טופס רישום (821) מלא בפרטיך וחתום על ידך. לחץ כאן להורדת טופס 821.
  • אישור ניהול חשבון הבנק.
  • צילום תעודת זהות.
  • במידה וקיים חוזה זכירות לעסק יש לצרפו.
  • מסמכים נוספים שאפשר לצרך (לא חובה)- מסמכים המעידים על הוצאות בהקמת העסק – שיפוץ, בנייה, רכישת ציוד לעסק ועוד.

מסמכים לפתיחת תיק במע”מ לשותפות

  • טופס רישום (821) מלא בפרטיך וחתום על ידך. לחץ כאן להורדת טופס 821 וכן טופס 821 א’.
  • צילום תעודת זהות של כל השותפים המיועדים.
  • במידה וקיים חוזה זכירות לעסק יש לצרפו.
  • אישור ניהול חשבון הבנק המשותף של השותפות.
  • אישור מרשם השותפויות לגבי הקמת השותפות.
  • לבחור נציד 1 מתוך השותפים שיהווה האחראי מטעם השותפות להתנהלות מול מע”מ.

מיד לאחר שתסיימו את תהליך הרישום במע”מ, תקבלו תעודת עוסק מורשה זמנית.

כעת, ניתן להמשיך לשני השלבים הבאים – פתיחת תיק עוסק מורשה במס הכנסה ופתיחת תיק מבוטח בביטוח לאומי.

שלב 2 – פתיחת תיק עוסק מורשה במס הכנסה

על מנת לפתוח תיק במס הכנסה, יש למלא טופס 5329 ולפנות לפקיד השומה בסניף מס ההכנסה הקרוב לביתך.

ניתן למלא את הטופס באתר של מס הכנסה, באיזור האישי. או לחילופין:

על מנת להוריד את הטופס לחץ כאן.

על מנת לברר היכן נמצא סניף השומה הקרוב לביתך, לחץ כאן.

שלב 3 (ואחרון) – רישום כמבוטח עצמאי בביטוח לאומי

על מנת לפתוח תיק בביטוח לאומי, או במונח המקצועי- להרשם כמבוטח עצמאי בביטוח לאומי, צריך למלא טופס דין וחשבון רב שנתי ולשלוח לביטוח לאומי.

בטופס דין וחשבון רב שנתי, נדרש המבוטח העתידי להצהיר על כמות ההכנסות שיהיו לו בשנת המס הבאה. בעל העסק ישלם לביטוח לאומי מקדמות לפי ההצהרה שלו על הרווחים.

בשל הקושי לחזות את ההכנסות של העסק שנה קדימה, ביטוח לאומי מאפשרים לעדכן מעת לעת את צפי ההכנסות ובכך להשפיע על המקדמות שבעל העסק יצטרך לשלם לביטוח לאומי.

במידה ובעל העסק לא ירוויח כפי שהצהיר, יערך חישוב לסכום המדויק שבעל העסק צריך לשלם לביטוח לאומי, ואם יצא ששילם יותר ממה שהיה צריך, יוחזר הכסף לבעל העסק.

על מנת לשלוח את טופס דין וחשבון רב שנתי- לחץ כאן.

תשלום ומדרגות מס לעוסק מורשה

עוסק מורשה חייב תשלום מס הכנסה על רווחיו במדרגת מס הזהה למדרגת המס של השכירים, כיוון שמדובר בהכנסה הנחשבת כאישית.

עוסק מורשה חייב תשלום מס הכנסה על רווחי העסק שלו וכן על משכורות של עובדיו במידה ויש.

על מנת להבין כמה כסף נצטרך לשלם למס הכנסה, נעשה חישוב:

הכנסות – הוצאות מוכרות = הסכום שעליו בעל העסק חייב במס הכנסה.

את החישוב נערוך רק בסיום שנת מס, כאשר יהיו לנו הנתונים של ההכנסות וההוצאות למשך שנת מס שלימה.

עם סיום שנת המס, יצטרך להעביר למס הכנסה דו”ח שנתי המפרט את הכנסותיו והוצאותיו על מנת שידעו לחשב את הסכום המדויק שעליו בעל העסק חייב תשלומי מס הכנסה לפי מדרגות המס.

במהלך השנה(עוד לפני סיום שנת המס), ישלם בעל העסק מדי חודש מקדמה חודשית למס הכנסה, לפי רווחי העסק העתידיים בהצרה של בעל העסק. במידה והמקדמות יהיו גבוהות יותר מהרווחים שנכנסים בפועל, יוכל בעל העסק לבקש להקטין את המקדמות.

מדרגות מס הכנסה לעוסק מורשה

מדרגות מס הכנסה משתנות בהתאם למצב השוק ומחושבות לפי שכר שנתי, כמפורט בפסקה לעיל.

מדרגות המס נכון ל- 2020 הן:

בעל עסק שהרוויח עד 75,790 ש”ח חייב בשיעור מס של 10%.

בעל עסק שהרוויח 75,961 – 108,960 ש”ח חייב בשיעור מס של 14%.

בעל עסק שהרוויח 108,961 – 174,960 ש”ח חייב בשיעור מס של 20%.

בעל עסק שהרוויח 174,961 – 243,120 חייב בשיעור מס של 31%.

בעל עסק שהרוויח243,121 – 505,920 חייב בשיעור מס של 35%.

בעל עסק שהרוויח 505,921 – 651,600 חייב בשיעור מס של 47%.

בעל עסק שהרוויח 651,601 ש”ח ומעלה חייב בשיעור מס של 50%.

משימות שוטפות של עוסק מורשה בניהול העסק

בעל עסק צריך לבצע משימות שוטפות לניהול העסק מול רשויות המס, למרות שחלק מהמשימות כתובות בחלקים שונים של המאמר, הכנו רשימה מסודרת על מנת להקל על כל בעלי העסקים המורשים בישראל.

דיווח ותשלומים לרשויות המס

חלה החובה מדי חודש:

  • מע”מ- לדווח ולשלם אחת לחודש או חודשיים, בהתאם לגודל המחזור. עסק עם מחזור חודשי של עד 1,500,000 מדווח פעם בחודשיים ועסק עם מחזור של מעל 1,500,000 מדווח פעם בחודש.
  • חלה החובה לשלם מקדמות מס הכנסה, מומלץ להיעזר ברואה חשבון על מנת שיקבע את הסכום המתאים ביותר עבור העסק שלך.
  • תשלום לביטוח לאומי יתבצע אחת בצורת מקדמות עם חישוב שנתי בסוף שנת מס, בדומה לתשלומי מס הכנסה. חשוב מאוד לשלם לביטוח לאומי כראוי ובזמן כיוון שחס וחלילה אם תעברו תאונה\מחלה ותצטרכו לתבוע את ביטוח לאומי, כדאי שתהיו מכוסים.

איסוף חשבוניות מס לדיווח הוצאות מוכרות

על בעל העסק, לאסוף ולשמור כל חשבונית מס על כל עסקה שביצע כהוצאה של העסק. על הוצאות מוכרות בעל העסק יכול להזדכות במע”מ בהתחשבנות החודשית שלו מולם.

כמו כן תהליך איסוף החשבוניות לאורך השנה חשוב כיוון שאותם חשבוניות הם אלו שישמשו הוכחות להוצאות בדו”ח השנתי של סוף שנת המס שיוגש למס הכנסה.

מומלץ לאסוף כל חשבונית מס מכל עסקה שתבצעו, בהרבה מהמקרים אתם עלולים לחשוב שההוצאה אינה מוכרת אך רואה החשבון יוכל להכניס אותה לדו”ח ובכך להגדיל את ההוצאות שלכם.

יותר הוצאות, פחות הכנסות = מניעת תשלומי מסים מיותרים.

מומלץ לאסוף את החשבוניות המודפות בתוך ניילונית ולסדר אותם בקלסר לפי חודשים, על מנת שתוכלו להעביר לרואה החשבון את החומר בצורה מסודרת והוא יתייק אותו במחשב בלי לפספס אף חשבונית.

כיום, נהוג לקבל חשבוניות מס לאימייל, ישירות לאחר ביצוע העסקה. אחת לחודש, מומלץ לעבור על האימייל ולשלוח לרואה החשבון את כל החשבוניות שקיבלתם, כך שלא תפספסו אף חשבונית.

במידה וכבעל עסק, אתה מתכנן לעבוד עם אחת ממערכות החשבונית ירוקה, חשוב שתדע שיש אפשרות לחבר את המערכת למייל של רוא החשבון כך שכל החשבוניות, סיכומי החודש והשנה ישלחו אליו בצורה אוטומטית.

כמה עולה ניהול עוסק מורשה אצל רואה חשבון?

רואה חשבון בדרך כלל יגבה בין 200-700 ש”ח בתשלום חודשי, עבור ניהול העסק שלכם מול הרשויות.

המחיר משתנה בהתאם לותק והמקצועיות של רואה החשבון וכן לגודל העסק שלכם והניהול שהוא מצריך.

רואה חשבון בדרך כלל לא יגבה תשלום נוסף עבור פתיחת התיקים עבורכם מול הרשויות.

שימו לב שישנם תשלומים נוספים עבור דו”חות שצריך להגיש במהלך השנה.

דו”ח שנתי – רואה חשבון יגבה בין 700-2200 ש”ח עבור דו”ח שנתי שאותו יגיש לרשויות המס.

הצהרת הון – כשעוסק מורשה מתבקש על ידי הרשויות להגיש הצהרת הון, רואה החשבון בדרך כלל יגבה בין 700-1800 ש”ח.

מומלץ לסכם עם רואה החשבון מראש את התשלומים שהוא אמור לקבל ולהשתדל לשלם בזמן. כפי שהיית רוצה שהלקוחות שלך ישלמו לך בזמן, התנהג אותו דבר כלפי רואה החשבון שלך.

עוסק מורשה או חברה בע"מ?

אם אתה ניצב בפני התלבטות האם לפתוח עוסק מורשה או חברה בע”מ, חשוב שתכיר את הנקודות הבאות:

ישות משפטית נפרדת

כבעלים של חברה בע”מ אתה מחזיק בישות משפטית נפרדת, כלומר, שאם יש למשל תביעה כל שהיא כלפי החברה, אז בעלי החברה כאדם פרטי לא יצטרך לשאת בתוצאות באופו פרטי וחשבונו הפרטי לא יפגע.

זאת אומרת שבעלי המניות בחברה לא יוכלו לקבל את הלונות באופו אישי אלא רק כלפי החברה.

במקרה של עוסק מורשה, אם חלילה תהיה תביעה כלפי העסק, התביעה בעצם תהיה כלפי בעל העסק ישירות. אין חוצץ בין בעל העסק לעסק עצמו, כמו במקרה של חברה בע”מ.

יתרונות מיסוי לחברה בע”מ על פני עוסק מורשה

עוסק מורשה חייב בתשלומי מס הכנסה לפי מדרגות השכר, וכן אם שכרו מגיע למעל בין 25,000-50,000 ש”ח הוא יצטרך לשלם בין 35-47 אחוז מס הכנסה. 

במקרה של חברה בע”מ, ישנו מספר המוגדר בחוק כ-“מס חברות“, נכון להיום כל חברה חייבת בתשלומי מס הכנסה על סך 23% מרווחיה(נכון ל- 2020). כלומר, בעל עסק שהרווח שלו עולה על 25,000 ש”ח, יהיה זכאי לתנאי מיסוי טובים יותר אם יפתח חברה בע”מ ולא עוסק מורשה.

חשוב לדעת, שבעל החברה ישלם 23% רק אם ישאיר את הכסף בחברה למטרה של השקעת הכסף בפיתוח החברה ואמצעיה. במקרה שירצה בעל החברה למשוך את הכסף כדיבידנד(משיכת כסף מהחברה מעבר למשכורת)- יצטרך לשלם עוד 22% מס על הסכום שימשוך.

יתרון מיסוי נוסף לפתיחת חברה בע”מ הוא שבעל החברה יכול  להוציא משכורת לעצמו, והמשכורת שלו נחשבת כהוצאה מוכרת בדוחות מול רשויות המס. 

עוסק מורשה לעומת זאת לא יכול להחשיב את המשכורת שלוקח לעצמו כהוצאה מוכרת ולהינות מהטבות המס.

בעל חברה בע”מ לא יצטרך לפתוח תיק בביטוח לאומי כמו עוסק מורשה, אלא ישלם ביטוח לאומי במשכורת החודשית שהוא מושך לעצמו מהחברה. 

יתרון זה משמעותי מאוד, כיוון שעוסק מורשה חייב בתשלומי ביטוח לאומי על הרווח שלו מהעסק, ולאו דווקא על המשכורת שהוא לוקח לעצמו באופן פרטי. מה שמקטין את הסכום עליו הוא חייב תשלומי ביטוח לאומי.

מעמד העסק בפני החברה

מיתוג העסק בפני החברה ישפיע על ההחלטות שיקבלו הלקוחות הפוטנציאלים שלך, כיוון שבמקרים רבים אם תציג את העסק שלך כעוסק מורשה, הוא עלול להיתפס בעיניהם כעסק קטן עד בינוני, כזה שלא התפתח יותר מדי וממגוון הלקוחות שלו מצומצם. לעומת זאת, אם תציג את העסק שלך כחברה בע”מ, תיצור רושם של עסק רציני וגדול יותר כזה המצדיק היותו חברה בע”מ. 

הבדל בתשלומים לרואה החשבון

תשלומי עוסק מורשה, מגיעים ל200-700 בחודש וכ- 700-2200 ש”ח חד פעמי על דוח שנתי.

כחברה בע”מ, משלמים 600-1200 ש”ח בחודש וכ-5,000-12,000 ש”ח למאזן שנתי.

כמובן שגודל החברה ורמת פעילות העסק הם הגורם המשפיע ביותר, עסקים עם פעילות רחבה יכולים להגיע גם ליותר מהסכומים הנקובים לעיל.

מכאן למדים, שתפעול חברה בע”מ יקר יותר מתפעול עוסק מורשה.

בירוקרטיה בשלבי פתיחת העסק

על מנת לפתוח עוסק מורשה, צריך להפגש עם רואה החשבון פגישה קצרה ולאחר מכאן בכמה פעולות פשוטות במחשב הוא פותח תיקים ברשויות ובעל העסק מקבל תעודת עוסק מורשה. תהליך פשוט, קצר ויעיל.

על מנת לפתוח חברה בע”מ, תזדקקו לעבוד קצת יותר, תצטרכו לאסוף מסמכים, לרשום חברה ברשם החברות, להיפגש עם רואה חשבון ועורך דין ולפתוח חשבון בנק לחברה. אין ספק שלפתו חברה הוא תהליך יותר ארוך אך גם חברה בע”מ ניתן לפתוח תוך ימים בודדים.