מגזין ביטוח ופיננסים, צרכנות, עסקים ולימודים

רישום פטנט- כך תרשמו פטנטים בישראל המדריך המלא

פורסם בתאריך 19/02/2019
עודכן בתאריך 03/05/2023
רישום פטנט רישום פטנטים בישראל המדריך המלא לרשם הפטנטים

רישום פטנט הוא תהליך בו אדם רושם את המצאתו אצל רשות הפטנטים. רישום פטנטים הוא תהליך מורכב שכן הוא כולל בקשה לרישום פטנט המלווה בד"כ על ידי עורך דין לרישום פטנטים. רישום הפטנט יושלם בתנאי והתהליך המורכב עליו נפרט בהמשך הסתיים בהצלחה.

רישום פטנט- מה זה?

פטנט הוא סוג של קניין רוחני. רישום פטנט הוא הדרך עבור יזם להגן על המצאתו. יזם אשר פועל בתחום מסוים והביא לכך שיש בידיו המצאה חדשה שלדעתו תשנה את השוק ותשפיע על חיים של רבים, ירצה לרשום את המצאתו כפטנט. רישום פטנט על ידי היזם, יבטיח הגנה משפטית על הפטנט, יאפשר מסחור של ההמצאה הטכנולוגית וימנע מגורמים זרים להעתיק ולשכפל את ההמצאה המוגנת בפטנט.

חברות רבות הוקמו וצברו את עיקר כוחן על ידי רישום פטנטים. רישום הפטנט מהווה נכס רב לחברות. ארגונים ויזמים רבים מעוניינים בהשגת בלעדיות והגנה משפטית אודות הפטנט אותו המציאו. בדרך כלל יזם יבצע את רישום הפטנט לפני החדירה לשוק. מטרת הרישום היא לוודא מלכתחילה שהפיתוח שבידיו, בין אם יצלח בשוק ובין אם לא, יהיה מוגן משפטית.

רישום פטנט- מה התהליך שעליי לעבור על מנת לרשום את הפטנט?

רישום פטנט בישראל הוא תהליך מורכב הבנוי ממספר שלבים אותם תצטרכו לעבור על מנת להגן על הפטנט שבידכם. בתהליך זה הפטנט אותו תרצו לרשום יעמוד בכמה מבחנים. מבחנים אלו יבדקו את הפטנט ממספר נקודות ראיה שונות, ויעריכו האם ההמצאה שלכם יכולה להירשם כפטנט בישראל.

מבחנים אלה כוללים 4 נקודות: הגשמה (תעשייתיות של ההמצאה) חדשנות, תועלת והתקדמות המצאתית – עליהם נפרט בהמשך.

לייעוץ עם מומחים לרישום פטנטים חינם:

בשליחת הטופס אני מאשר שקראתי את התקנון ומאשר את מסירת הפרטים והעברתם בכפוף לתקנון. אני מודע לכך שאוכל לחזור בי מהסכמתי בכל עת.

רישום פטנט- התהליך

רישום פטנט כולל בתוכו תהליך מורכב. התהליך מתחיל בשלב בו תגישו "בקשה לרישום פטנט" למשרד המשפטים. לאחר שתגישו את הבקשה לרישום פטנט, יתקבל עבורכם "תאריך הבכורה" שמשמעותו- התאריך בו משרד המשפטים קיבל את בקשתכם לרישום פטנט. 

בקשה לרישום פטנט

השלב ההתחלתי בתהליך רישום פטנט הוא הגשת הבקשה לידי רשות הפטנטים. רשות הפטנטים נמצאת בירושלים ועליכם להגיש את הבקשה ואת המסמכים המצורפים בדואר בלבד. בקשות שישלחו במייל ובפקס- לא יזכו למענה.

בקשה לרישום פטנט- איזה מסמכים עליי לצרף?

על פי דרישת רשות הפטנטים, בקשת הרישום צריכה לכלול את המסמכים הבאים.

  • שם הממציא וכתובתו (על הכתובת להיות ישראלית).

  • פירוט האמצאה- כאשר הפירוט יתקבל בשני עותקים. העותק הראשון שיתקבל יהיה מודפס, והעותק השני יתקבל במכשיר אחסון דיגיטלי לדוגמא Disk On Key. 

  • טופס הבקשה לרישום פטנט.

  • קבלה על התשלום בגין אגרת בקשת רישום.

  • מסמך המפרט על כלל המסמכים המצורפים לבקשה ועל סכום האגרה ששולמה עבור בקשת הרישום.

בקשה לרישום פטנט- איך עליי להגיש את הבקשה לרשות הפטנטים?

מלאו את הטופס במחשב, ולאחר שסיימתם למלא- הדפיסו אותו. אל תמלאו אותו בכתב יד. בנוסף, יש לוודא שכל המבקשים יחתמו על הבקשה, כלומר- במידה ויש יותר ממבקש אחד- על כל המבקשים לחתום. את הבקשה יש לשלוח לכתובת הבאה: רח' אגודת ספורט הפועל 7,
הגן הטכנולוגי, בניין 5, ירושלים. (מיקוד 89857)

 

בקשה לרישום פטנט- כמה עולה האגרה עבור בקשת הרישום?

מחיר האגרה אותה נשלם עבור הגשת בקשה לרישום פטנט עבור רשות הפטנטים היא כ-2000 ש"ח. ניתן לשלם את האגרה באחת משתי הדרכים הבאות: תשלום דרך אתר משרד המשפטים-רשם הפטנטים, או לחלופין דרך בנק הדואר.

שימו לב, במידה ותבחרו לשלם דרך בנק הדואר, עליכם לבקש מרשות הפטנטים לשלוח לכם שובר תשלום. (מספר הטלפון הוא 02-5957999)

 

רישום פטנט- חיפוש פטנטים במאגרי מידע

לפני שמתחילים את תהליך רישום הפטנט, מומלץ לבצע חיפוש פטנטים מקיף. שימו לב, חיפוש פטנטים הוא עבודה רבה שיש לבצעה בצורה מעמיקה ויסודית. 

מטרת החיפוש היא לבדוק האם הפטנט שלכם אכן חדשני, או שכבר קיים פטנט אחר שכבר רשום על המצאה דומה.

לעתים קרובות, בשלב חיפוש הפטנטים יזמים רבים מגלים שכבר קיימת המצאה אחרת הרשומה כפטנט הדומה מאד להמצאה שאותה רצו לרשום פטנט. בהתאם לכך, מבינים כי ההתכנות העסקית היא פחות גבוהה ממה שחשבו מלכתחילה.

יש לבצע עבודת חיפוש רצינית, יסודית ולבדוק כל מאפיין ומאפיין של המוצר\המצאה שלכם – לפי סדר החשיבות של המאפיינים. ייתכן וחברה אחרת כבר רשמה פטנט דומה וייתכן וחברה אחרת כבר הוציאה את המוצר הזה לשוק (וכן, יכול להיות שלא שמעתם על כך). 

חיפוש פטנטים במאגרי מידע- איפה עלי לחפש?

לפני רישום הפטנט, כאשר החלטתם לבצע חיפוש פטנטים במאגרי מידע, יש לוודא שנפח החיפוש שביצעתם הוא מספק. 

המטרה היא לוודא שהסיכוי שקיים פטנט דומה ולא מצאתם אותו במהלך החיפוש- נמוך מאד.

את חיפוש הפטנטים מומלץ לבצע באמצעות חברה מקצועית שעוסקת בכך. חיפוש פטנטים כשלעצמו הוא מקצוע, ולכן היעזרות בחברה מקצועית לחיפוש פטנטים היא בלתי נמנעת. שימו לב, את החיפוש הראשוני- מומלץ לבצע בעצמיכם.

במידה והחיפוש הראשוני עבר בהצלחה, כלומר, לא מצאתם פטנט רשום בעל מאפיינים דומים להמצאה שלכם, בשלב זה ניתן לפנות לחברה לחיפוש פטנטים ולהיעזר בשירותיה.

לייעוץ עם מומחים לרישום פטנטים חינם:

בשליחת הטופס אני מאשר שקראתי את התקנון ומאשר את מסירת הפרטים והעברתם בכפוף לתקנון. אני מודע לכך שאוכל לחזור בי מהסכמתי בכל עת.

לחברות לחיפוש פטנטים עשויה להיות גישה למאגרי מידע נוספים שלציבור הרחב אין גישה אליהם. לעתים הממצאים שיעלו ממחקר שבוצע על ידי חברה מקצועית יהיו שונים מהממצאים שנשיג בחיפוש עצמאי.

חיפוש פטנט-מאגרי מידע חינמיים 

מאגר רשות הפטנטים של משרד המשפטים – מאגר חינמי לחלוטין אשר הוקם על ידי משרד המשפטים וכולל את כלל הפטנטים שהוגשו בישראל.

במאגר של רשות הפטנטים תוכלו לקבל מידע רב אודות פטנטים שנרשמו בישראל. נתונים ביבליוגרפים ,צפיה בנסח הפטנט והפקת תדפיס הנסח, מסמכי בקשות לפטנט שהתפרסם דבר קיבולן (הכוללים תקציר, טופס הבקשה, פירוט, תביעות ושרטוטים).

מאגר רשות הפטנטים של משרד המשפטים- חיפוש מתקדם

באתר רשות הפטנטים תוכלו לבצע חיפוש מתקדם של פטנטים שהוגשו בישראל לפי שלל פרמטרים ואפשרויות סיווג. רשות הפטנטים יצרה אפשרות חיפוש מאד נוחה על מנת לעזור לנו בעת ביצוע מחקר חיפוש פטנטים. מומלץ להשתמש בחיפוש המתקדם באתר רשות הפטנטים- ולנסות לבצע חיפושים דרך כמה מאפיינים שונים.

רישום פטנט-חיפוש במאגר רשות הפטנטים

ישנם מאגרי מידע חינמיים נוספים לחיפוש של פטנטים באירופה ובארה"ב- עליהם נפרט בהמשך המאמר.

חברות מקצועיות לחיפוש פטנטים

בתהליך רישום פטנט, לאחר ביצוע מחקר וחיפוש פטנטים עצמאי, מומלץ להיעזר בשירותיה של חברת חיפוש פטנטים מקצועית.

חיפוש פטנטים הוא מקצוע כשלעצמו וכולל מלאכת חיפוש מעמיקה ודקדקנית. שימו לב, ממצאי החיפוש עשויים להשפיע רבות על היתכנות הפטנט שלכם ולכן מומלץ לייחס לנושא חשיבות רבה. 

חברה אשר מציעה שירותי חיפוש פטנטים תעזור לכם לבצע חיפוש מעמיק, יסודי ומדוקדק. חברות אלה מעסיקות אנשי מקצוע אשר ביצעו המון חיפושי פטנטים בעבר- ובתחום כמו חיפוש פטנטים- לחברות אלה יתרון רב.

חברות חיפוש הפטנטים מבצעות את החיפוש הן במאגרי פטנטים חינמיים, והן במאגרי פטנטים בתשלום. מאגרי פטנטים בתשלום הם מאגרי פטנטים אשר לאדם פרטי בדרך כלל לא משתלם לרכוש בהם מנוי. לעומת זאת, לחברה אשר כלל פעילותה היא חיפוש פטנטים- יש כדאיות מוחלטת לשלם בעבור אותם מאגרים.

לפיכך, חברות החיפוש יחפשו עבורכם במאגרים נוספים אלה. במידה ותעברו בהצלחה את שלב החיפוש, היתכנות הפטנט שלכם תגדל משמעותית. 

בנוסף על השימוש במאגרי פטנטים בתשלום, חברות החיפוש מבצעות מחקר פטנטים בכמה אופנים: חיפוש לפי מילות מפתח, חיפוש לפי סיווג, חיפוש בוליאני וחיפוש לפי פרמטרים נוספים כגון שם הממציא וכו'.

רישום פטנט- הגנה טריטוריאלית במדינה בה נרשם

לאחר רישום הפטנט, הפטנט יהיה מוגן במדינה בה הוא נרשם. כלומר, יש חשיבות רבה לעניין הטריטוריאליות. במידה ותרשמו פטנט אצל רשם הפטנטים במשרד המשפטים הישראלי- הפטנט שלכם יהיה מוגן אך ורק במדינת ישראל.

טריטוריאליות של רישום פטנט- שיקולים

לכל המצאה או פטנט ישנם שיקולים משלו. יש המצאה שרלוונטית לכל מדינה בעולם, יש המצאה שרלוונטית למדינות מערביות, יש המצאה שרלוונטית רק במדינת ישראל ויש המצאה שאינה רלוונטית בישראל. בהתאם לאופי הפטנט שלכם, החליטו היכן אתם רוצים לרשום את הפטנט. בנושא זה, מומלץ להיעזר בעורך דין לרישום פטנטים.

תוקף הפטנט

לכל פטנט שנרשם ישנו תוקף. לאחר שהגשתם בקשה לרישום פטנט ומשרד המשפטים אישר את הרישום- הפטנט שלכם מקבל תוקף של 20 שנה. במידה ותרצו בעתיד להאריך את תוקף הפטנט, יש צורך בחידוש הרישום. לכל מדינה חוקים משלה ולכן יש לבדוק את כללי חידוש הפטנט במדינה בה הפטנט רשום. 

רישום פטנט בחו"ל- אמנת פריז

אמנת פריז היא אמנה לקניין רוחני שנחתמה על ידי רוב מדינות העולם במטרה לעזור ליזמים ולממציאים ולהגן על המצאתם. אמנת פריז נחתמה בשנת 1883, ומדינת ישראל הצטרפה לאמנה בשנת 1950.

אמנת פריז עוזרת ליזמים ולממציאים על ידי כך שתוכלו לרשום את הפטנט שלכם, בכל אחת מהמדינות החתומות באמנה, תוך פרק זמן מוגדר, ותאריך הרישום במדינה החדשה ייחשב כתאריך הרישום המקורי בו רשמתם את הפטנט בישראל. ("תאריך הבכורה")

שימו לב, לאמנת פריז יש משמעות רבה עבור יזמים וממציאים. משמעותה היא שבמידה ולפטנט שלכם יש פוטנציאל להתפתח לשווקים נוספים בעולם, תוכלו לקבל "קדימות" גם במדינות נוספות בעולם. קדימות זו באה לידי ביטוי על ידי כך שתאריך רישום הפטנט שלכם ייחשב כתאריך הרישום בארץ.

כלומר, בפרק הזמן שבין הרישום בארץ לרישום בחו"ל- אחרים לא יוכלו להעתיק אתכם, כיוון והתאריך שלכם יהיה הקודם. 

 

באלו מבחנים הפטנט צריך לעמוד לפני הרישום? 

לפני הגשת הבקשה לרישום פטנט, יש לנתח את ההמצאה על פי 4 עקרונות: ניתנת ליישום תעשייתי (הגשמת ההמצאה), חדשנות, תועלת והתקדמות המצאתית.

בהתאם לניתוח הנ"ל, נוכל לקבל תמונת מצב אודות ההמצאה שלנו. כלומר, ניתוח מאפייני ההמצאה שלנו אל מול ארבעת הפרמטרים- מעניק לנו את האפשרות להבין האם ההמצאה מתאימה לרישום פטנט על פי חוק הפטנטים. (אמצאה כשירת פטנט)

לפני שנפרט על ארבעת התנאים שעל ההמצאה (או אמצאה, לפי לשון החוק) שלנו לעמוד בהם, נבין מה ההבדל בין המצאה לבין תגלית. המצאה ניתן לרשום כפטנט, תגלית אי אפשר לרשום כפטנט מאחר והיא שייכת לכלל האוכלוסיה.

מה ההבדל בין המצאה לתגלית?

המצאה היא יצירה של דבר חדש שלא היה קיים קודם לכן. לא רק שלא היה ידוע לבני אדם, אלא גם שלא היה קיים לפני המצאתו. נמחיש זאת על ידי כמה המצאות מאד מפורסמות: המצאת המחשב האישי, המצאת הטלפון, המצאת המצלמה הדיגיטלית והמצאת הדיסק און קי (המצאה ישראלית).

לעומת זאת, תגלית היא גילוי של משהו שהיה קיים לפני כן, אך לא היה ידוע לבני אדם. נמחיש זאת על ידי כמה תגליות מאד מפורסמות: גילוי האטום, גילוי של יבשות, גילוי כוח הכבידה וגילוי החשמל. 

כאמור לעיל, ניתן לרשום פטנט על המצאה בלבד. לאחר שווידאנו שהרעיון שלנו לפטנט הוא אכן המצאה, נפרט את התנאים בעבורם ניתן לרשום את ההמצאה שלנו כפטנט על פי חוק הפטנטים.  כלומר, במידה וההמצאה שלנו עומדת בארבעת התנאים שהוגדרו בחוק, היא תיחשב כאמצאה כשירת פטנט- וניתן יהיה לרשום אותה.

המצאה הניתנת לשימוש תעשייתי

על מנת שנוכל לרשום כפטנט, יש להראות שההמצאה ניתנת לשימוש בשוק- בתעשייה. כלומר, ניתן לייצר\להפיץ אותה בשוק.

המצאה בעלת חדשנות

על מנת שנוכל לרשום כפטנט, נוודא שההמצאה לא התפרסמה בפומבי בין בישראל ובין בעולם, לפני תאריך הבקשה. 

אם אתם תוהים מהו אותו פרסום שעליו מדבר החוק, אז הכוונה לפרסום באופן שבעל מקצוע יכול לבצע אותה על ידי אותו תיאור. כלומר- לא כל פרסום ייחשב כפרסום, אלא רק פרסום שמפרט לפרטים את ההמצאה, ברמה שבעל מקצוע יוכל לבצע אותה.

המצאה בעלת תועלת

על מנת שנוכל לרשום כפטנט, יש להראות שההמצאה שלנו משרתת את המטרה שלשמה היא קיימת.

המצאה בעלת התקדמות המצאתית

על מנת שנוכל לרשום כפטנט, יש להראות שההמצאה שלנו מאופיינת בהתקדמות המצאתית. כלומר, בתחום אליו ההמצאה שייכת, ההמצאה מהווה התקדמות של התחום, צעד קדימה בתחום.

שימו לב, הסעיף הזה הוא סעיף בעייתי מבחינת היכולת לאבחן באופן מוחלט האם המצאה היא בעלת התקדמות המצאתית או לא ובתי משפט דנים בכך כל הזמן.

לשון החוק מגדירה את ההתקדמות כך "התקדמות שאינה נראית כענין המובן מאליו לבעל מקצוע ממוצע על סמך הידיעות שכבר נתפרסמו, לפני תאריך הבקשה". 

רישום פטנט על אפליקציה רישום פטנט בישראל

רישום פטנט על אפליקציה

כולנו משתמשים באפליקציות רבות במהלך השגרה היומית שלנו. אפליקציות אלה נבדלות אחת מן השניה בטכנולוגיה בה פותחו ובמטרה אותה הן משרתות.

בישראל, מעצמת הסטארט אפ, מדי יום מושקות אפליקציות חדשות לחנויות ההורדות. אפליקציות אלה עשויות לכלול חידושים משמעותיים, ועל מנת לרשום פטנט על האפליקציה יש ל"פרק" את האפליקציה לגורמים, לבחון כל רכיב בפני עצמו- ובמידת הצורך, לרשום אותו כפטנט.

אפליקציה כפטנט- איך אפשר להגן על אפליקציה?

כאשר בוחנים את אפשרויות ההגנה על אפליקציה, יש להתייחס לשלושה אלמנטים מרכזיים שבעזרתם ניתן להגן על אפליקציה. זכויות יוצרים, סימן מסחרי ופטנט.

זכויות יוצרים על אפליקציה- קניין רוחני

ההגנה הראשונה שנרצה לתת לאפליקציה שלנו היא זכויות יוצרים. זכויות יוצרים הן סוג של קניין רוחני. באמצעות זכויות יוצרים, ניתן להבטיח שאף אחד לא יעשה שימוש באפליקציה שלנו למטרותיו שלו.

מאחר ואפליקציה בנויה מקוד תוכנה כתוב, פרי מחשבתו של המפתח, ניתן להגן עליה באמצעות זכויות יוצרים.

על מנת לעמוד בדרישות החוק להגנת זכויות יוצרים על האפליקציה שלנו להיות מקורית (כלומר- לא הייתה קיימת לפני כן) ועל קוד התוכנה להיות כתוב. (לשון החוק לא מגנה על רעיון בלבד, אלא על יישום של רעיון, ובמקרה שלנו- קוד תוכנה כתוב מהווה יישום של רעיון).

רישום סימן מסחרי על אפליקציה

בשלב זה נרצה להגן על סימני המסחר של האפליקציה שלנו, ולרשום את אותם סימנים אצל רשם סימני המסחר. סימני המסחר של האפליקציה שלנו הם כל מה שמזוהה עם השירות\מוצר שלנו ברמת השם, לוגו וכיוצא בזה. 

רישום אפליקציה כפטנט

בשלב השלישי נרצה לפרק את האפליקציה לגורמים מבחינת תכולת הטכנולוגיות שבה: הרכיבים הטכנולוגים, העברת המידע, האופן שבו תהליכים טכנולוגים מתבצעים וכו'- לאחר מכן, נבחן כל רכיב טכנולוגי ובמידת הצורך נרשום אותו כפטנט- קניין רוחני של מפתח האפליקציה. 

לייעוץ עם מומחים לרישום פטנטים חינם:

בשליחת הטופס אני מאשר שקראתי את התקנון ומאשר את מסירת הפרטים והעברתם בכפוף לתקנון. אני מודע לכך שאוכל לחזור בי מהסכמתי בכל עת.

רישום פטנט זמני- פרוביזורי (PROVISIONAL)

יזמים רבים העומדים לפני רישום נתקלים במושג זה ושואלים שאלות רבות. מהו פטנט זמני? מהו פטנט פרוביזורי? מהו פטנט מהיר?

ראשית, חשוב לציין שהליך בקשה זמנית אינו קיים בישראל. לא ניתן להגיש בישראל בקשות זמניות לרישום.

רישום פטנט פרוביזורי הינו יוזמה של משרד הפטנטים האמריקאי. באמצעות הגשת בקשה זמנית, ניתן "לשמור" את תאריך הבכורה, לעד שנה קדימה. מטרת היוזמה היא לסייע לבצע רישום במהירות, ולתפוס את התאריך. לעתים, יזמים זקוקים לזמן על מנת לגייס כספים כדי לבצע רישום פטנט מלא- ולכן, רישום פרוביזורי עשוי לעזור.

לכן, היתרון שבבקשה פרוביזורית הוא שבמידה ואדם הגיש בקשה פרוביזורית, ותוך שנה הגיש בקשה מלאה- תאריך הבכורה שייך לו. גם במידה ואדם אחר הגיש בקשה לרישום פטנט בתוך פרק הזמן הזה- תאריך הבכורה יהיה שייך למבקש הפרוביזורי. יש לציין שתאריך הבכורה יהיה תקף בכל אחת מהמדינות החברות באמנת פריז

פטנט פרוביזורי- יתרונות

ראשית, היתרון הברור ביותר של הגשת בקשה זמנית הוא המהירות. ניתן להגיש את הבקשה בקלות ובמהירות, ולפיכך, לקבל תאריך בכורה במהירות האפשרית.

היתרון השני של הגשת בקשה זמנית הוא המחיר. מחיר רישום בקשה פרוביזורית עשוי להיות זול משמעותית ממחיר של רישום מלא. יתרון זה יכול לעזור ליזמים שעדיין לא גייסו כספים לצורך הרישום המלא, ומעוניינים ברישום מהיר. 

עלות אגרת בקשת הרישום נע בין 65$-260$.

פטנט פרוביזורי- חסרונות

היקף הגנה מצומצם- עקב היותו הליך פשוט ומהיר, הבקשה נכתבת במהירות ובצמצום. חוסר הפירוט והצמצום יחסית לבקשה רגילה לרישום לפטנט, עלול להגביל את ההגנה שתינתן בעקבות רישום פרוביזורי. מקרה זה עלול לקרות במצב בו תוגש בקשה לרישום רגיל על ידי מבקש אחר, ובקשתו תהיה מפורטת הרבה יותר.

מחסור בפרטים- מאחר והבקשה אינה עוברת בדיקה מעמיקה, לעתים עלול לקרות מצב בו יהיו חסרים פרטים, אל מול דרישותיהם של מדינות שונות בעולם. כאמור, לכל מדינה חוקים ותקנות משלה, ולכן בקשה פרוביזורית עלולה שלא להספיק לעמוד בדרישות של מדינות מסוימות.

פטנט פרוביזורי(PPA)- מה עליי לדעת?

את טופס הבקשה תוכלו למצוא באתר משרד הפטנטים האמריקאי. 

תוקפה של בקשה פרוביזורית הוא שנה אחת בלבד.

לא ניתן להגיש בקשה פרוביזורית עבור מדגם. (עיצוב)

רשות הפטנטים האמריקאית לא מתחייבת לבחון את הבקשה הפרוביזורית. בנוסף, הרשות אינה מתחייבת לבדוק שהמסמך שהוגש עומד בתנאי המינימום.

רישום פטנט- אב טיפוס

יזמים רבים תוהים מה פשרו של אב טיפוס, והאם יש חובה בכזה על מנת לבצע רישום.

בקצרה, על פיק החוק היבש התשובה היא לא. חוק הפטנטים הישראלי אינו מחייב באב טיפוס בעת הגשת בקשה לרישום פטנט.

מהו אב טיפוס?

אב טיפוס הוא מודל מקדים של רעיון או עיצוב, מעין גרסא בסיסית של ההמצאה.

האב טיפוס מהווה צעד חשוב בלהפוך את הרעיון למוצר מוגמר.

כמה עולה לבנות אב טיפוס?

גם כאן התשובה קשורה באופן ישיר לסוג ההמצאה שלכם. בחלק מההמצאות פיתוח האב טיפוס מורכב יותר ובחלק פחות. ישנם מעל 20 סוגים שונים של אב טיפוס, ולכן הבחירה בסוג מסוים יכולה להיות גמישה. מורכבות הפיתוח והתקציב שלכם יכולים לבוא לידי ביטוי.

למה חשוב לבנות אב טיפוס?

מטרתו של האב טיפוס הוא להפוך את הרעיון ליישום. מדובר בתהליך בו עשויים לעלות קשיים,שאלות ובעיות אותן תצטרכו לפתור. 

מנוע לחיפוש פטנטים מבית גוגל

כיום חברת גוגל עוסקת בתחומים רבים, אך התחלתה הברורה היתה כמנוע חיפוש יעיל.

לא הרבה מכירים זאת, אך קיים בגוגל מנוע לחיפוש פטנטים.

במנוע לחיפוש פטנטים של גוגל, נוכל להשתמש על מנת לבצע מחקר פטנטים בארץ ובעולם. מנוע חיפוש זה זמין לכולם וחינמי לחלוטין. (כמו רוב שירותי החברה)

חשיבותה של מלאכת החיפוש והמחקר בתחום הפטנטים היא רבה, ולכן נרצה להשתמש בכל כלי העומד לרשותינו.

למעשה, מנוע החיפוש של גוגל הוקם כבר בשנת 2006, במטרה לסייע ליזמים לקבל מקור מידע יעיל בחיפוש פטנטים.

בתחילת דרכו, מנוע החיפוש של גוגל כלל אפשרות לחיפוש בתוך ארה"ב בלבד, אך כעת הוא כולל מדינות רבות.

היתרון של מנוע החיפוש של גוגל לפטנטים הוא החיבור שלו עם מנוע החיפוש Google Scholar (בעברית- גוגל סקולר).

גוגל סקולר הוא מנוע חיפוש של גוגל שימצא עבורינו מאמרים אקדמיים, מחקרים וספרות אינטלקטואלית- הקשורים למילות החיפוש שלנו.

השילוב בין השניים הוא מה שהופך את מנוע החיפוש לפטנטים של גוגל לכלי יעיל ועוצמתי.

כמו בחיפוש הרגיל בגוגל, בו ניתן לבצע חיפוש רגיל לפי מילות מפתח וכן חיפוש מתקדם לפי פרמטרים שונים- כך גם בחיפוש הפטנטים.

חיפוש הפטנטים של גוגל מאפשר לנו לחפש באופן בסיסי לפי מילות חיפוש הקשורות לפטנט שלנו, וכן לפי פרמטרים נוספים שנוכל להגדיר בחיפוש המתקדם.

לינק לחיפוש הפטנטים הרגיל של גוגל 

לאחר שתזינו את מילות החיפוש שרלוונטיות לפטנט שלכם, תקבלו דף תוצאות שיכלול מידע הקשור לפטנט.

גוגל מבצע את החיפוש באתרים ובסיסי נתונים רבים הנוגעים לפטנטים, לדוגמא משרדי רשויות הפטנטים השונים בעולם.

חיפוש פטנטים מתקדם של גוגל

תוכלו להיכנס לחיפוש הפטנטים המתקדם של גוגל כך:

1.בצעו חיפוש רגיל במנוע לחיפוש פטנטים

2.לחצו על הגדרות (נמצא מעל תוצאות החיפוש, בצד שמאל)

3. בתפריט שנפתח, לחצו על "חיפוש מתקדם".

או לנוחיותכם, לחצו כאן כדי לעבור ישירות לחיפוש הפטנטים המתקדם של גוגל.

רישום פטנט-חיפוש פטנט מדריך גוגל פטנטים

חיפוש פטנטים מתקדם מאפשר לנו לבצע חיפוש ומחקר מעמיק יותר.

באמצעות פרמטרים נוספים שנוכל להגדיר, נוכל לקבל תוצאות מדויקות וממוקדות יותר לחיפוש הפטנט.

בחלק העליון של החיפוש (בעל הרקע הכחול)- נוכל להגדיר סוגים שונים של שאילתת חיפוש.

כולל כל המילים- תוצאת החיפוש שלנו חייבת להכיל את כל המילים שהגדרנו בשדה זה.

עם הביטוי המדויק- תוצאת החיפוש שלנו חייבת להכיל את הביטוי המדויק שהזנו בשדה.

עם לפחות אחת מהמילים- תוצאת החיפוש שלנו תכיל אחת או יותר מהמילים שהזנו בשדה זה.

ללא המילים- נוכל לסנן תוצאות חיפוש לא רלוונטיות על ידי הזנה של מילים שבטוח שלא קשורות לפטנט שלנו.

בנוסף על אפשרויות אלה לשאילתות לחיפוש פטנט- נוכל להשתמש בפרמטרים נוספים:

מספר הפטנט, כותרת הפטנט, ממציא, מקבל, סיווג בארה"ב ובינלאומי, סיווג שיתופי, סטטוס הפטנט ותאריך.

נוכל לחפש הן לפי תאריך רישום הפטנט, והן לפי תאריך הגשת הפטנט.

אם אהבתם את המאמר- היו חברתיים ושתפו אותו 🙂

Facebook
WhatsApp
הרשמה לניוזלטר​

רוצים להישאר מעודכנים? רוצים להחכים, לשפר את ההתנהלות הכלכלית ואף לחסוך אלפי שקלים?

 הצטרף לאלפי ישראלים שכבר הצטרפו לניוזלטר שלנו

עוד כתבות